مسأله ۱۴۷۰ ـ نماز آیات که دستور آن بعداً گفته خواهد شد به واسطه سه مورد واجب میشود:
اوّل: کسوف (خورشید گرفتگی).
دوّم: خسوف (ماه گرفتگی).
و در این دو مورد هر چند مقدار گرفتگی کم باشد و کسی هم از آن نترسد نماز آیات واجب است.
سوّم: زلزله ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگرچه کسی هم نترسد.
و اما در رعد و برق، و بادهای سیاه و سرخ، و مانند اینها از آیات آسمانی در صورتی که بیشتر مردم بترسند، و همچنین در حوادث زمینی مانند فرو رفتن زمین، و افتادن کوه که موجب ترس اکثر مردم شود ـ بنا بر احتیاط مستحب ـ نماز آیات ترک نشود.
مسأله ۱۴۷۱ ـ اگر از چیزهایی که نماز آیات برای آنها واجب است بیشتر از یکی اتفاق بیفتد، انسان باید برای هر یک از آنها یک نماز آیات بخواند، مثلاً اگر خورشید بگیرد، و زلزله هم بشود، باید دو نماز آیات بخواند.
مسأله ۱۴۷۲ ـ کسی که قضای چند نماز آیات بر او واجب است چه همه آنها برای یک چیز بر او واجب شده باشد، مثلاً سه مرتبه خورشید گرفته و نماز آنها را نخوانده است، چه برای چند چیز باشد، مثلاً برای خورشید گرفتگی، و ماه گرفتگی، و زلزله، نمازهایی بر او واجب شده باشد، موقعی که قضای آنها را میخواند، لازم نیست معین کند که برای کدام یک از آنها است.
مسأله ۱۴۷۳ ـ چیزهایی که نماز آیات برای آنها واجب است، در هر جایی اتفاق بیفتد و احساس شود، فقط مردم همانجا باید نماز آیات بخوانند، و بر مردم جاهای دیگر واجب نیست.
مسأله ۱۴۷۴ ـ وقت شروع در نماز آیات برای کسوف و خسوف، موقعی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن میکند، و تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد (اگرچه بهتر آن است که بهقدری تأخیر نیندازند که شروع به باز شدن کند)، ولی تمام کردن نماز آیات را میتوان تا بعد از باز شدن خورشید، یا ماه تأخیر انداخت.
مسأله ۱۴۷۵ ـ اگر خواندن نماز آیات را به قدری تأخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نیت ادا مانعی ندارد، ولی بعد از باز شدن تمام آن، نماز قضا میشود.
مسأله ۱۴۷۶ ـ اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه، بهاندازه خواندن یک رکعت نماز یا کمتر باشد، نمازی که میخواند ادا است، و همچنین است اگر مدت گرفتن آنها بیشتر باشد. ولی انسان نماز را نخواند تا بهاندازه خواندن یک رکعت یا کمتر به آخر وقت آن مانده باشد، در این صورت نماز آیات واجب و اداء است.
مسأله ۱۴۷۷ ـ موقعی که رعد و برق و مانند اینها اتفاق میافتد، و بخواهد احتیاط کند اگر وقتشان وسعت داشته باشد لازم نیست نماز آیات را فوراً بخواند، و در غیر این صورت مانند زلزله باید فوراً آن را بخواند به نحوی که در نظر مردم تأخیر محسوب نشود، و اگر تأخیر کرد احتیاط مستحب آن است که بعداً بدون نیت ادا و قضا بخواند.
مسأله ۱۴۷۸ ـ اگر گرفتن خورشید یا ماه را نداند، و بعد از باز شدن بفهمد که تمام آن گرفته بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند، ولی اگر بفهمد مقداری از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نیست.
مسأله ۱۴۷۹ ـ اگر عدّهای بگویند که خورشید یا ماه گرفته است، چنانچه انسان از گفته آنان یقین یا اطمینان شخصی پیدا نکند و نماز آیات نخواند و بعد معلوم شود راست گفتهاند، در صورتی که تمام خورشید یا ماه گرفته باشد، باید نماز آیات را بخواند، ولی اگر مقداری از آن گرفته باشد، خواندن نماز آیات بر او واجب نیست. و همچنین است اگر دو نفر که عادل بودن آنان معلوم نیست بگویند خورشید یا ماه گرفته، بعد معلوم شود که عادل بودهاند.
مسأله ۱۴۸۰ ـ اگر انسان به گفته کسانی که از روی قاعده علمی وقت گرفتن خورشید و ماه را میدانند اطمینان پیدا کند که خورشید یا ماه گرفته، باید نماز آیات را بخواند. و نیز اگر بگویند فلان وقت خورشید یا ماه میگیرد، و فلان مقدار طول میکشد و انسان به گفته آنان اطمینان پیدا کند، باید به حرف آنان عمل نماید.
میگویند اگر این اطلاعات رو در زمان جنگ ما داشتیم؛ شاید کشتههای ما هفتاد درصد کمتر میشد.
فواید توان پیادهروی داشتن
اولین گام برای اینکه بتوانیم تو یک حرکت بزرگ سالم شرکت کنیم این است که توان پیادهروی باید داشته باشیم. توان پیادهروی توان میاره؛ قوت مفاصل میده؛ قوت قلب میده ؛ چون شتاب گردش خون در مغز هم افزایش پیدا میکنه، پس بنابراین نشاط مغزی میده؛ پس خوشفکری میده. پیادهروی قوت تن و روان میدهد. هم تن را قوی میکند؛ هم قلب را قوی میکند؛ هم مغز را قوی میکند.
رفع بوی بد عرق در اثر پیادهروی اربعین
تو راه که رفتی عرق میکنی. این عرق بدبو ممکنه همراهیان شما را تو اونجا برنجونه. اگر بخواهید عرق بدبو نشه؛ بدنتون رو با سرکه بشویید. تنتون رو که شستید؛ بدن رو صابون زدید؛ پاک کردید؛ با سرکه لیف رو آغشته میکنید؛ پنج دقیقه بمونه بعد بشورید. دیگه بدن بو نمیده.
رفع درد پا در اثر پیادهروی اربعین
بعد تو این پیادهروی مچ پا سست میشه. درد میگیره. برای این پاتون رو بزارید توی آب و نمک.
آب و نمک استحکامبخش مفاصلاند. ترکیبی که در اینجا پیشنهاد میکنیم؛ ترکیب آبلیمو، نمک و حنا است. آب رو شور کرده باشید؛ لیمو توش ریخته باشید؛ حنا هم بهش اضافه کرده باشید. این حنا رو اگر توی ساق بگیری؛ حتی این پادردهایی که پیرمردها و پیرزنها دارند هم درمان میکنه. دراین حال مقاوم کننده هم هست.
جلوگیری از سرماخوردگی براثر عرق در پیادهروی اربعین
وقتیکه رفتید روزهای اول پیادهروی، یک عرق شدید ایجاد میشود. بعد خسته میشوید. این عرق خشک میشه. سرماخوردگی پدید میآد. عرق که میکنید؛ هرکجای بدنت که عرق کرده، خشک بشه عیبی نداره. ولی شانه هاتون رو بپوشونید. شانه که چایید؛ همۀ بدن میچاد. یه چیزی روی شانه هاتون بندازید. شانه نباید بچاد.
زندگی استریل بهتر است یا نیمه استریل؟
بههرحال جمعیت، جمعیت بزرگه. یک جمعیتی است بزرگ با فرهنگ مختلف، با غذاهای مختلف. غذای فوری میارند. غذا ممکنه پخته باشه، نپخته باشه، شسته باشه، نشسته باشه. ممکنه از نظر گوارش مشکلی پیش بیاد. عفونتی پیش بیاد. اول اگر بخواهید از این عفونتها آسیب نبینید، خیلی زندگی استریل نداشته باشید، فکر نکن همۀ اون هایی که در لیوان یکبارمصرف میخورند؛ مریض نمیشوند، اینها استعداد مریضیشان بیشتر است.
بگید یک طبیبی گفت: تو لیوان یکبارمصرف خوردن بیماری آفرین است. من امضا میکنم پای این را! لیوان ده بار مصرف -یعنی همون لیوانی که میشورید و آب میخورید - اون سالمتر است تا اینکه لیوان یکبارمصرف بخوری بریزی دور. چون میکروب ضعیف شدۀ قابل خوراک بدن را در مقابل او تقویت میکند. زندگیتون رو نیمه استریل کنید که خیلی آسیب نبینید اگر تو اون شرایط رفتید.
یه کار علمی هم انگلیسها انجام دادند به خاطر اینکه اینرو ثابت کنند. اومدن یک جمعیت دو هزار نفری رو از مکان استریل انگلیس بردند به یک مکان آلوده. شش ماه زندگی کرده، برگشته اینها اندازهگیری کردند؛ کل فاکتورهای ایمنی شون تغییر کرده؛ ایمنی شون رفته بالا. کجا بردند؟ از انگلیس بردند هند. هند رو نمیدونید چقدر کثیفه توی غذاشون.
عملاً هم ما دیدیم. یک بچه مثلاً ایل بختیاری وقتی از محل اختصاصیش میآد اینجا؛ از چادر میآد بیرون، دستشویی کنه برگرده؛ پانصدتا مگس بدرقش میکنند. همینطوری لخت و عریان میآد. این هیچوقت مریض نمیشه. آلوده نمیشه. ولی بچۀ ما تو تهران از اتاقخواب میره تو حال و برمی گرده سینهپهلو می کنه! فوری یک نفر که سرماخورده باشه؛ یه سرفه بکنه آلوده می شه و سرما میخوره. این به خاطر این که با اون آلودگیها درگیر نیست.
وارد ماه ربیع الثانی (ربیع الآخر) شده ایم مهمترین واقعه در این ماه ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السّلام پدر بزرگوار حضرت بقیه الله عجّل الله تعالی فرجه الشّریف می باشد.
1- دو خصوصیت در روز ولادت امام : هر چند برای روز ولادت امام یازدهم علیه السّلام حقّ مخصوصی به خود آن حضرت علیه السّلام می باشد، این روز را خصوصیت دیگری است از این جهت که آن بزرگوار، پدر بزرگوار امام ما ارواحنا و ارواح العالمین فداه می باشد...
روزه : مستحب است به شکرانه ی این نعمت عظمی روزه بدارد. (مفاتیح الجنان . فصل دهم . در اعمال ماه ربیع الثّانی )
2- خصوصیت امام حسن عسکری علیه السّلام در بر آمدن حوائج : برای صاحب ولادت یعنی امام حسن عسکری علیه السّلام خصوصیتی در بر آمدن حوائج اخروی می باشد. چه ائمّه ی معصومین علیهم السّلام هر چند که هر یک از آنها در تمامی حوائج بندگان خدا وسیله اند ولی هر یک از آنها را خصوصیتی برای پاره ای از حوائج بالأخص می باشد؛ چنان که دعای توسّل گواه این مدّعا است. خصوصیت این امام همام توسل جهت رفع حوایج اخروی می باشد. (المراقبات . ص 89 و90 ).
خصوصیت هر یک از معصومین علیهم السّلام در بر آمدن حوائج :
1- چنان که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم و دختر گرامی او علیها السّلام و دو سبط ارجمند او علیهما السّلام را خصوصیتی در حوائج متعلّقه به تحصیل طاعت و رضوان خدای جلّ جلاله
2- و برای امیرالمۆمنین علیه السّلام اختصاص در انتقام از دشمنان و کفایت شرّ ستمکاران
3- و برای امام سجّاد علیه السّلام در جور پادشاهان و وسوسه ی شیاطین
4- و برای امام باقر و{ امام} صادق علیهما السّلام در فریاد رسی بر امر آخرت
5- و برای امام کاظم علیه السّلام در ترس از ناخوشی ها و بیماری ها و دردها
6- و برای امام رضا علیه السّلام در نجات از هول و بیم سفرهای دریاها و صحراها و بیابان ها
7- و برای امام جواد علیه السّلام در وسعت زندگی و بی نیازی از مردم
8- و برای امام هادی علیه السّلام در قضاء مستحبّات و نیکی به برادران و کامل شدن طاعات
9- و برای امام عسکری علیه السّلام در اعانت بر امر آخرت