با وجود دانستن بعضی از مسایل در دین اسلام برای مثال نبودن اشهد در مورد امام علی(ع) در اذان یا اوقات نماز، چرا ما این تفاوت ها را در بین شیعه و سنی بوجود می آوریم؟
یک. این مساله درست است که شهادت به ولایت حضرت علی (ع ) ((اشهد ان علیا ولی الله )) جزء فصول اصلی اذان نیست . از همین رو بنا به فتوای فقها نباید کسی این شهادت را به نیت اذان بگوید، اما در عین حال مستحب است که انسان به دنبال شهادت به رسالت پیامبر(ص ) این شهادت را نیز ذکر کند; و آن را جزء اذان به حساب نیاورد مانند برخی از دیگر اذکار مستحبی که جزء اذان نیست.
حضرت آیت الله سید اسماعیل مرعشی در کتاب اهمیت اذان واقامه و سومین شهادت , دو حدیث را از کتاب «السلافه فی امر الخلافه» که اثر محقق و دانشمند بزرگ اهل سنت شیخ عبدالله مراغی مصری است نقل می کند و از این دو حدیث برمی آید که شهادت سوم از زمان رسول خدا وجود داشته است.
1- سلمان فارسی در عصر پیامبر در اذان و اقامه بعد از گواهی به یکتایی خدا و رسالت پیامبر(ص ) به ولایت امیرمؤمنان علی (ع ) نیز شهادت می داد. یکی از اصحاب به محضر رسول خدا(ص ) رسید و عرض کرد: «ای رسول خدا, امروز موضوعی را شنیدم که قبلا نشنیده بودم . پیامبر فرمود: آن موضوع چیست ؟ او عرض کرد: سلمان اذان می گفت. شنیدم او بعد از گواهی به یکتایی خدا و رسالت پیامبر (شهادتین ) به ولایت علی (ع ) گواهی داد (این ماجرا بعد از حجه الوداع پس از ماجرای غدیر رخ داد)». پیامبر فرمود: «سمعتم خیرا; چیز خوبی شنیده اید».
2- نیز در مورد ابوذر غفاری روایت شده , یکی از اصحاب نزد پیامبر(ص ) آمد و عرض کرد: ای رسول خدا! ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پیامبر(ص ) به ولایت علی شهادت می دهد و می گوید: «اشهد ان علیا ولی الله» پیامبر فرمود: «کذلک اونسیتم قولی فی غدیر خم من کنت مولاه فعلی مولاه فمن ینکث فانما ینکث علی نفسه; همین گونه است . مگر سخن مرا در غدیر خم فراموش کرده اید که گفتم هر کس من رهبر او هستم پس علی (ع ) رهبر او است . هر کس پیمان را بشکند قطعا به خودش آسیب رسانده است». در هر حال علی (ع ) به حکم آیه: «انما ولیکم الله والرسول ...»؛ (مائده , آیه 55) از یکی از اولیاء منصوب الهی بر مسلمین است , شهادت دادن بر ولاء علی به حکم آیه , بدون آن که آن را جزئ اذان بدانیم شعاری است اسلامی و مورد تایید.
دو. اوقات نماز ،
برای مطالعه ی ادامه مطلب کلیک کنید